Ssandraan

2013-09-25
19:30:26

STRESS-TENTA-STRESS
 
 
Onsdag, lillördag och dagen har bestått av plugg inför tentan.. Nu känns det som jag kan det som är allra viktigast, som att det inte ger mycket mer att bara sitta och trycka in ännu mer i huvudet. Det där med tenta är något nytt för mig som inte läst på högskola eller universitet tidigare. Visst går det att jämföra en tenta med ett prov, men det känns inte som samma sak, en tenta känns mycket större. När man hade prov på t.ex. gymnasiet hade man klart för sig vad man skulle kunna och vad man skulle plugga, det var liksom ni ska kunna det här och ni ska läsa de här sidorna. Nu vet jag att tentan är på det vi läst hittills, men det är ju helt omöjligt att plugga in och komma ihåg allt det, för det är hur mycket som helst. Man kan inte läsa och trycka in allt ifrån flera olika böcker(Flera hundra sidor) och nästan 10 olika föreläsningar. Frågan är vad som är viktigast, men hur ska jag veta det? Det är första tentan och det är klart man är nervös, det är alla som jag pratat med. Det är ingen som har någon riktig koll, men det ska man heller inte behöva ha till första tentan, vi är liksom inne på vår 5e vecka på universitetet, vi kan inte veta allt och jag tror inte att det är någon som kräver att vi ska veta allt heller. Jag tror att man inte ska stressa upp sig för mycket, inte tänka för mycket, inte plugga för mycket. Jag har hängt med i allt vi gjort under dessa 5 veckor, jag har sett föreläsningarna, jag har läst böckerna och nu har jag pluggat mest på det som jag TROR är viktigast. Skulle jag nu komma till tentan imorn och det kommer nån uppgift som jag inte fattar något av så gör det inget. Skulle jag faila på tentan, så gör det inget, självklart vore det inte roligt, men det är inte hela världen. Jag kan göra om den. Jag har försökt släppa stressen och alla krav som jag alltid har haft på mig själv, nu hoppas jag bara att tentan ska gå bra. Håll tummarna för mig imorn!
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: